poniedziałek, 3 września 2018

Słowiańskie siedlisko - Tom 1- Saga Polska - Monika Rzepiela - Wydawnictwo Szara Godzina – Świetna powieść ze słowiańskim pięknem!

Nasze słowiańskie pochodzenie, to jedne z piękniejszych, polskich korzeni. Od lat jestem zafascynowana słowiańską kulturą, muzyką i klimatem, dziś u mnie zatem bardzo szczególna książka!


Słowiańskie siedlisko - Monika Rzepiela
Seria: Saga Polska - Tom 1
Premiera: 3 lipca 2018
Wydawnictwo: Szara Godzina
Oprawa: okładka miękka
Ilość stron: 448


Słowiańskie siedlisko, książka, której autorką jest Monika Rzepiela, to pierwszy tom serii Saga Polska. W przygotowaniu jest już druga odsłona serii, zatytułowana Słowiańskie siedlisko. Dar Rzepki, Wydawnictwo Szara Godzina, zapowiada ją już na październik, pierwszy zaś tom Słowiańskie siedlisko, o którym więcej dziś, ukazał się niedawno, bowiem w lipcu. Jest to moje pierwsze spotkanie z tą polską pisarką, która za sobą ma już także dwie książki z serii Dwór w Czartorowiczach, której nie ukrywam, również jestem bardzo ciekawa. Monika Rzepiela, to znawczyni obyczajów i kultury Słowian, autorka posiada bogaty księgozbiór na temat słowiańskiej kultury, a swą fascynację, ku między innymi mojej uciesze, przenosi także na łono swych powieści. Książka, jak zawsze w przypadku Wydawnictwa Szara Godzina, jest świetne i starannie wydana, matowa okładka, zdobiąca powieść doskonale koresponduje z jej klimatem i przywołuje słowiańskich jej bohaterów, koniecznie poszukajcie jej w księgarniach!


Podróż we wspaniałe kręgi słowiańskie, rozpoczynamy spisem ważnych osób, występujących w książce, jest to świetny sposób, by zawsze móc uszeregować sobie bohaterów. Postacie poukładano w zależności od zamieszkania według chałupy, dworu oraz pozostałych. Po prologu, mkniemy ekspresowo poprzez dwadzieścia dwa, dynamiczne rozdziały, nie ma tu miejsca na nudę, powieść naprawdę wciąga i rozwija się, a czytelnik nie może oderwać się od lektury, czego i ja jestem doskonałym przykładem. Nad Ostrowiem Lednickim, gdzie gnieźnieński gród Lechowa ręka wzniosła, gęste mgły stanęły. Dobry był to znak. Jest rok 966, książę Mieszko I, by zyskać pokój i dobrobyt dla siebie, swej żony, czeskiej księżniczki Dobrawy i oczywiście dla wszystkich poddanych, przyjmuje chrzest święty, stając się częścią świata chrześcijańskiego. Widzimy, jak przebiegał tenże znaczący dla kraju proces. Na naszych, polskich terenach zaś nadal panują rdzenne, pogańskie zwyczaje, ludność żyje według swych, pradawnych zwyczajów, a rytm ich egzystencji wyznacza Matka Natura. Poznajemy mieszkańców Osady Polana, położonej w sercu pięknej puszczy, jesteśmy światkami ich codziennego, prostego, pełnego uroku życia, ale także problemów, rozmów, tego, co dla nich bliskie i ważne. Dziewanna, to śliczna, ufna, niewinna, piętnastoletnia dziewczyna, była niczym rusałka, jej starsza o dwa lata siostra Rzepka, równie urodziwa, nigdy zaś nie traciła zimnej krwi, była rezolutna, pracowita, mocno stąpała po ziemi. Córki Mszczuja, zakochują się w Dobromirze, młodym woju z Polany, w którym również rozwija się uczucie, tylko nie wie do której z nich? O względy Rzepki, stara się także Chwostek, niezbyt urodziwy, lecz pracowity kowal. Dobromir, podejmuje decyzję o ożenku, co z tego wyniknie i jak potoczą się losy Dziewanny i Rzepki? Książka napisana jest przepięknym, staropolskim językiem, bogatym w słowiańskie sformułowania, rdzenne, bogate nazewnictwo, które z łatwością przyswoi każdy, współczesny czytelnik. Fabuła jest piękna, rozwija się w swoim tempie, a my czerpiemy istną przyjemność obcowania z naturą, ziołami, jedzeniem, świętami, kulturą i życiem codziennym Słowian. Słowiańskie siedlisko, to prawdziwa, książkowa perełka dla miłośników słowiańskich, pogańskich klimatów, do których i ja należę, polecam ją także miłośnikom nietuzinkowej literatury osadzonej w historycznym tle, jest to jednocześnie książka o miłości, ponadczasowych, ludzkich relacjach, idealna wprost lektura na wrześniowe wieczory!

 

33 komentarze:

  1. Miałam propozycją zrecenzowania tej książki, ale z niej zrezygnowałam. Teraz tego żałuję i mam nadzieję, że jednak uda mi się ją przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mam taką nadzieję, bo naprawdę warto, piękna i oryginalna :)

      Usuń
  2. Okładka nie zachęca, tytuł nie przyciąga, ale wszystko to co o niej piszesz mega mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze Cię zaintrygowałam :) Naprawdę świetnie się czyta, piękny język i przyjemna fabuła :)

      Usuń
  3. Pisałam recenzję tej książki jakiś czas temu na DLALEJDIS: http://dlalejdis.pl/artykuly/slowianskie_siedlisko_recenzja

    Zapraszam na najnowszy wpis studentkazarzadzania.blogspot.com , a także na mój niekosmetyczny blog wtrybieoffline.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoja recenzja zachęciła mnie do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Okładka faktycznie nie zachęca, jednak historia może mieć coś w sobie. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię słowiańskie klimaty, choć nie ukrywam że najbardziej kiedy jest w tym też nieco magi, czarów i bóstw ;) Nie wiem czy wciągnie mnie cała saga ale jak znajdę ją na Legimi to chętnie poznam pierwszą część :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to zdecydowanie Ci się spodoba :) Są bóstwa, jest zielarka, przepowiednia :) Bardzo lubię Legimi i też polecam, jako ebooka :)

      Usuń
  7. Trochę nie mój klimat, do tego okładka jak z taniego harlequin-a :O. Sama opowieść zalatuje prostym romansem i sztampowym schematem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zdecydowanie inny typ powieści, mimo wszystko polecam :)

      Usuń
  8. Zaciekawiła mnie. Chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zaciekawiłaś mnie i to bardzo. Zapiszę tytuł i na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Super dzięki za polecenie książki,prześlę linka siostrze bo to jej klimaty :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Usiąść sobie z taką książką w ogródku na leżaku i czytać, czytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie klimaty, zapiszę sobie ten tytuł!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie ta książka, saga już teraz zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się bardzo :) Ja już czekam na kolejną część :)

      Usuń
  14. Muszę zamówić do biblioteki bo widzę, że jej jeszcze nie mamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koooniecznie, jest już druga, ale nie miałam przyjemności przeczytać :)

      Usuń