sobota, 10 lutego 2024

Czarna ręka, zsiadłe mleko - Katarzyna Szaulińska – Unikalna, rodzima literatura piękna!

Niesamowita, unikalna! Książka Czarna ręka, zsiadłe mleko, którą napisała Katarzyna Szaulińska, zrobiła na mnie duże wrażenie!

 

Czarna ręka, zsiadłe mleko - Katarzyna Szaulińska

Premiera: 12 października 2022

Wydawnictwo: Filtry

Oprawa: okładka miękka ze skrzydełkami

Ilość stron: 224

Czarna ręka, zsiadłe mleko, kusi wpadającą w mój gust okładką, zaś również to, czego doświadczymy podczas lektury, jest naprawdę jedyne w swym rodzaju. Każde z opowiadań ma w sobie swoisty klimat, każde zaskakuje i skłania do przemyśleń. Pierwsze, tytułowe opowiadanie Zsiadłe mleko, szokuje, poruszając temat choroby nowotworowej. Warto zwrócić uwagę na opowiadanie Czarnoręki Adam. W Warszawie rodzi się chłopiec z czarną ręką. Rodzice ukrywają rączkę Adama i traktują ją jako klątwę, ręka rośnie i wydziela zapachy. Opowiadanie jest niesamowite. Towarzyszymy Adamowi w dorosłym życiu, obserwujemy jego rozterki, wyobcowanie, miłość, poszukiwanie ojca ręki. Wyjątkowe, magiczne, wzruszające jest też opowiadanie Urodziłam księżyc, zaś na łopatki powaliło mnie opowiadanie Kwitnąc. Surrealizm, czasem jakby oniryzm, metafory, a jednocześnie głębokie emocje, tematy życiowe, bardzo trudne, ważne, społeczne, kulturowe. Sądzę, że nie bez powodu publikacja została nominowana do nagrody Nike 2023. Jeśli szukacie zatem dobrej, zaskakującej i wciągającej, rodzimej literatury pięknej, koniecznie sięgnijcie po tę książkę. Zdecydowanie moje, książkowe odkrycie!


 

16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Świetnie wydana, Filtry nie zawodzą i w tym temacie :)

      Usuń
  2. Ta książka musi trafić w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ mnie zachęciłaś do lektury tej książki. Uwielbiam takie perełki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o tych opowiadaniach, ale czuję się nimi zaintrygowana. Dlatego zapisuję sobie tytuł i sięgnę jak będę miała możliwość.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojej, jaka cudowna i wartościowa książka. Chętnie po nią sięgnę, bo jestem ciekawa chociażby losów Adama, jak sobie radził w życiu. W ogóle tytuły opowiadań, same w sobie są tak interesujące, że wprawiają mnie w niesamowite zaciekawienie: "co też w sobie takiego kryją"?! - zapisuję do przeczytania i na pewno sięgnę po tę książkę. Zresztą, jak wspomniałaś, sama nominacja już mówi, że warto! Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Naprawdę warto, każde z opowiadań świetne, jestem ciekawa które przypadnie Ci najbardziej do gustu! :)

      Usuń
  6. Fajnie że o niej napisałaś, bo nie wiem, czy zerknęłam bym na nią po samym tytule :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa propozycja czytelnicza. Będę miała ten tytuł na oku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, jestem pewna, że będziesz zachwycona! :)

      Usuń