sobota, 17 lutego 2024

Kolekcjoner śniegu - Jan Stifter – Perełka Czeskiej literatury pięknej!

Złapałam ostatni śnieg w tym roku, by wspaniała książka, jaką jest Kolekcjoner śniegu, w odpowiednim anturażu zachęciła Was do lektury, powieść bowiem jest doskonała!

 

Kolekcjoner śniegu - Jan Stifter

Premiera: 28 lutego 2023

Wydawnictwo: Książkowe Klimaty

Oprawa: okładka miękka ze skrzydełkami

Ilość stron: 264

Kolekcjoner śniegu, to literatura piękna, pochodząca z cyklu Czeskie Klimaty wydawnictwa Książkowe Klimaty. Mieszkający w Czeskich Budziejowicach Jan Stifter, otrzymał za tę powieść wiele nagród. Fabularnie na terenie Czech, skaczemy pomiędzy osiami czasu lat pięćdziesiątych, trzydziestych, a rokiem 2017, w którym poznajemy Dominika, zabierającego śnieg, to tradycja, którą kontynuuje od piątego roku życia, gdy jego tata uratował dla niego bałwana. W roku 1956, trzynastoletni syn Niemca i blondyn Adi, pochodzący z Cygańskiej rodziny, dwunastoletni Karel oraz Josef, Czech, który utopił się wraz z matką i został duchem, zaprzyjaźniają się. My obserwujemy ich życie, dojrzewanie i relacje na tle ówczesnej, trudnej sytuacji społecznej. Jest tu też aspekt wyobcowania, Budziejowice nie są do końca miejscem dla Niemców, Cyganów, czy innych mniejszości. Literatura czeska jest zdecydowanie zbyt mało doceniana, powieść Kolekcjoner śniegu, naprawdę zachwyca i skłoniła mnie, by szukać kolejnych perełek z tegoż nurtu. Sięgnijcie po tę książkę, jeśli cenicie dobrą, mądrą literaturę piękną, jednocześnie nieco magiczną i poruszającą ważne tematy!  


 

 

10 komentarzy:

  1. Dziękuję, że napisałaś o tej książce, bo nie słyszałam o niej wcześniej, a naprawdę mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że mam tę książkę na swojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie niewiele czytałam czeskiej literatury. Widzę, że powinnam nadrobić braki, bo chociażby ta książka może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo dizękuje za ten post, ta ksiązka to dla mnie nowosć :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie widziałam jej wcześniej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, że u mnie się poznałyście :) Świetna literatura!

      Usuń