czwartek, 17 sierpnia 2017

Ruchome piaski – Malin Persson-Giolito - Wydawnictwo Czarna Owca – Szwedzki, kryminalny thriller doskonały!

Jeśli tak jak ja, jesteście rozkochani w literaturze skandynawskiej, a jej specyficzny, jedyny w swoim rodzaju, często bardzo mroczny i intrygujący klimat, powoduje, iż po książkę sięgacie w ciemno, dzisiejsza recenzja, jest zdecydowanie dla Was!


Premiera: 2 sierpnia 2017
Wydawnictwo: Czarna Owca
Tytuł oryginalny: Störst av allt
Tłumaczenie: Wojciech Łygaś
Oprawa: okładka miękka
Ilość stron: 456


Powieści autorki Ruchomych piasków, Szwedki Malin Persson-Giolito, są bardzo popularne, zarówno w jej rodzimej Skandynawii, jak i na całym świecie, Wydawnictwo Czarna Owca, wydało je w naszym kraju (sprawdźcie tu). Książkę, o której chcę Wam dziś napisać, przetłumaczono już na 25 języków, a ona sama odebrała prestiżową nagrodę literacką, przyznawaną corocznie pisarzom z krajów nordyckich za najlepszą powieść kryminalną! Do czytania zabrałam się zatem ekspresowo, nie urywam, oczekując emocji na najwyższym poziomie, dodatkową pokusą dla mnie, była absolutnie genialna okładka w przepięknych, ciemnych barwach, która spotęgowała intrygujące fale płynące z powieści. The Daily Mail, tak opisuje Ruchome piaski: Wciągająca i brutalnie szczera. Historia tak znakomicie opowiedziana, ze zostaje w pamięci długo po ogłoszeniu wyroku. 


Maja Nordberg, osiemnastoletnia dziewczyna, jako jedyna przeżyła bez szwanku tragiczną masakrę, która wydarzyła się w jej szkole. Powietrze jest szare i gęste od dymu. Wszyscy zostali zastrzeleni. Z wyjątkiem mnie. Tragedia pochłonęła życia wielu ludzi, między innymi jej chłopaka Sebastiana, najlepszej przyjaciółki Amandy Steen i wielu znajomych, ona zaś, jako jedyna ocalała, została oskarżona o owe masowe zabójstwo.


Powieść, której fabuła, według mnie idealnie nadaje się na kryminalny mini serial, rozpoczynamy w momencie pierwszego tygodnia procesu w Szwecji, gdy dziewczyna po dziewięciu miesiącach badania sprawy i odsiadki w areszcie, w towarzystwie niezwykle kosztownych adwokatów z renomowanej kancelarii Sander & Laestadius, czeka na rozprawę i wyrok. Proces jest otwarty i bardzo szumnie odbija się echem w mediach, w całym kraju trwa zatem zainteresowanie także Mają. Czy dziewczyna jest ofiarą, która szczęśliwym cudem umknęła śmierci, czy jednak wyrafinowaną winowajczynią zbrodni? (…) a ja jestem niewinna, bo na razie żaden sąd nie stwierdził mojej winy.


W świetny sposób karty powieści prowadzą nas poprzez toczący się proces, poznajemy przede wszystkim punkt widzenia i myśli głównej bohaterki, która na bieżąco opowiada, jak czuje się na sali sądowej, co się na niej dzieje, analizuje sytuacje, słowa i miejsca, ale także otaczających ją ludzi, co pamięta i co czuje, mamy tu także ważne wspomnienia z okresu przed strzelaniną, które odkrywają przed nami coraz to nowe sekrety. Dzięki temu niewątpliwie zżywamy się z nią, jednocześnie cały czas podejrzewamy, szukamy i bardziej wczuwamy w sytuację, wciągając się coraz bardziej w tę fascynującą lekturę.


Ciekawe jest to, iż mimo perspektywy Mai, podczas czytania, odczuwałam cały czas wątpliwości i wciąż zmieniałam tropy, niewątpliwie, to ogromny atut książki, ciągła chęć dotarcia do prawdy, powoduje, że książkę chłonie się bardzo szybko, nie mogąc doczekać się decyzji sądu i intrygującego finału!



17 komentarzy:

  1. Autorki w ogole nie znam, ale widzę, ze wybierasz bardzo fajne pozycje. Moze kiedyś bym sie z nimi zapoznała, teraz stawiam na fantazy :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skandynawia rodzi samych genialnych autorów :) Cieszę się, że Cię zainteresowała, ja również uwielbiam klimaty fantasy :)

      Usuń
  2. może uda mi się sięgnąć po tą książkę w jesienne wieczory, lubię dobre kryminały

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okrzyknięta najlepszą powieścią kryminalną minionego roku, także idealna także na jesienne wieczory :)

      Usuń
  3. Tym razem tematyka zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kryminały to coś co kocham, chętnie bym ją przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubujesz się w kryminałach, to pozycja obowiązkowa :)

      Usuń
  5. lubię takie powieści, chętnie więc kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę koniecznie się z nią zaznajomić! Już wcześniej miałam na nią ochotę ale jeszcze potwierdziłaś, że to kawał trzymającej w napięciu literatury:)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, zdecydowanie warto! Mam też w planach jej powieść "Ponad wszelką wątpliwość" :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Miłośnicy mrocznych kryminałów, thrillerów, bankowo będą zachwyceni :)

      Usuń
  8. Brzmi bardzo ciekawie! Z chęcią byśmy przeczytały :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mocno zaciekawiłaś mnie tą książką :)

    OdpowiedzUsuń