niedziela, 21 stycznia 2024

STONER - John Williams – Absolutnie doskonała klasyka literatury!

Mamy styczeń, a ja mam już pozycję na listę moich najlepszych książek roku! Stoner Johna Williamsa, jest powieścią, którą planowałam przeczytać już dawno, nareszcie udało mi się, zatem przybywam do Was z peanem pochwalnym na jej temat.

 

Stoner - John Williams

Premiera: 22 lutego 2023

Wydawnictwo: Filtry

Oprawa: okładka miękka ze skrzydełkami

Ilość stron: 352

Wydawnictwo Filtry, świetnie wydało tę powieść w tłumaczeniu Macieja Stroińskiego. Jest to książka, która tuż po tym, gdy ukazała się w roku 1965 w Ameryce, nie zyskała popularności, zaś po śmierci autora, czterdzieści lat później, zyskała rozgłos na rynku europejskim, a następnie już także amerykańskim, dziś poleca ją między innymi Tom Hanks. Tytułowy William Stoner wychował w ubogiej rodzinie rolniczej w stanie Missouri. Od dziecka pomagał w gospodarstwie, niespodziewanie pewnego dnia ojciec wysyła go na studia rolnicze do Columbii. Za skromny pokój i jedzenie, będzie pracował na gospodarstwie wujostwa Fotte i uczył się. Pośród przedmiotów, zajęcia z literatury, zwracają uwagę Stonera, prowadzi je specyficzny profesor Archer Sloane, to on pokieruje Williama na ścieżkę nauczycielską. Stoner po radykalnej zmianie kierunku kształcenia, uzyskaniu magistra, rozpoczyna studia doktoranckie i inne życie na uczelni. Losy Stonera śledziłam z wielkim zaangażowaniem. Stoner, to powieść wciągająca od pierwszej strony, całkowicie zajmująca, nie mogłam oderwać się od niej ani na moment. Doskonale skonstruowana fabuła postępuje w swym tempie i czasem dość posępnym klimacie, choć już na początku poznajemy Williama z perspektywy czasu po jego śmierci, jego życie, wybory, filozofia, miłość, myśli, są czymś absolutnie magicznym w swej prostocie i niesamowicie intrygującym. Absolutnie doskonała klasyka literatury, czytajcie!


 

 

6 komentarzy:

  1. Przyznam, że nie słyszałam wcześniej o tej książce. Warto się nią zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonała! Naprawdę warto, poszukaj jej koniecznie!

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Cieszę się i polecam po nią sięgnąć, świetna!

      Usuń