niedziela, 2 czerwca 2024

Premiera - Maria. Dziesięć dni z życia Konopnickiej - Dorota Ponińska

Maria Konopnicka! Wybitna polska pisarka, która do dziś budzi wiele emocji i zainteresowanie badaczy literatury.

 

Maria. Dziesięć dni z życia Konopnickiej

Dorota Ponińska

Premiera: 24 maja 2024

Wydawnictwo: Lira

Oprawa: okładka twarda

 

Jako polonistka, kocham nietuzinkową literaturę biograficzną. Dorota Ponińska publikacją Maria. Dziesięć dni z życia Konopnickiej, przypomniała mi o miłości do tej intrygującej pisarki z okresu pozytywizmu. Egzystencja Konopnickiej i jej twórczość, są niezwykle fascynujące, książka ukazuje nam zaś jedynie dziesięć dni ze schyłku jej życia, co jest ciekawym, literackim zabiegiem. Książkę rozpoczynamy w majowym dniu, roku 1910, kiedy pisarka ma 68 lat i jest już zmęczona ciążącymi jej, licznymi problemami zdrowotnymi. Uznana już wówczas wieszczka narodowa, w Żarnowcu mieszka z bliską jej malarką, Marią Dulębianką, z którą dzieliła wiele lat swego życia. Konopnicka dowiaduje się o śmierci Orzeszkowej, z którą przyjaźniły się i bardzo ceniły. Towarzysząc Marii w dziesięciu dniach życia, poznajemy świat, w którym tworzył się ruch feministyczny, gdzie kobiety stawały się częścią elit intelektualnych, literackich. Możemy też obserwować jak piękne relacje łączyły Dulębiankę z Konopnicką. Przewspaniale wydana książka ma cudowny klimat, niesamowicie kobiecy, ciepły, przepełniony historią, wspomnieniami, życiem, siłą, walką o prawa kobiet. Czyta się ją z przeogromną przyjemnością, chłonąc każde słowo, jestem zachwycona! 

 


  

6 komentarzy:

  1. W moim przypadku niecodzienna literatura, ale bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, ja przepadłam i czytałam z wielką ekscytacją :)

      Usuń
  2. Mam tę książkę i będę ją niebawem czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale! Jest doskonała, przepiękna, wrażenie wielkie na mnie zrobiła :)

      Usuń
  3. Interesująca publikacja, którą warto mieć na półce.

    OdpowiedzUsuń